Lampki Bontrager ION 200 i FLARE RT

Niedawno rozpoczęła się kalendarzowa wiosna, a co za tym idzie, większość z nas rozpoczęła już treningi kolarskie na zewnątrz. Wychodząc na świeże powietrze warto pamiętać, że stajemy się uczestnikiem ruchu drogowego, więc zwróćmy szczególną uwagę na własne bezpieczeństwo.

Lampki Bontrager ION200RT oraz FLARE RT

Pomimo tego, że w Polsce nie ma obowiązku korzystania z oświetlenia w trakcie dnia, to używanie odpowiednio mocnych świateł bardzo często wpływa na to jak zachowują się w stosunku do nas kierowcy. Lampek na rynku jest sporo rozpoczynając od prostych modeli za kilka złotych po inteligentne oświetlenie, dostosowujące moc świecenia do warunków na drodze. Rozwiązaniem z którego na codzień korzystam, które bliskie jest ideałowi jest radar rowerowy Varia, jednak to rozwiązanie jest drogie, a tylna lampka święci średnio.

Bontrager Flare RT – tryb nocny

Lampki firmy Bontrager to pierwsze w pełni zautomatyzowane oświetlenie pozwalające na sterowanie za pomocą licznika oraz klamkomanetek. Zamysłem producenta było stworzenie oświetlenia, które będzie używane również w trakcie dnia, co ma realnie wpływać na poprawę bezpieczeństwa kolarzy. Rozwiązanie jest na tyle unikalne, że na chwilę obecną nie zostało skopiowane przez żadną inną firmę. Lampki występują w dwóch wariantach z opcją sterowania lub bez, a recenzja będzie dotyczyć modelu ION 200 RT oraz FLARE RT, czyli miejskich lampek z opcją smart.

Pierwsze wrażenia

Lampki Bontrager to dwie niewielkich rozmiarów plastikowe kostki pokryte gumą. Na pierwszy rzut oka, trudno rozróżnić przednią lampkę od tylnej, a dopiero po dokładniejszych oględzinach można zauważyć czerwoną obwolutę na soczewce tylnej lampki.

Bontrager FLARE RT – Tryb nocny

Pomimo wykorzystania wysokiej jakości komponentów, przednia część lampki mocno się rysuje. Nie ma to wpływu na jakość świecenia, ale estetycznie wygląda słabo. Z góry znajduje się włącznik, a od spodu port ładowania. Firma Bontrager zdecydowała się na własny system mocowania, a lampkę umieszczany w kwadratowym porcie mocowanym na gumkę.

Bontrager FLARE RT – Tryb dzienny

Takie rozwiązanie ma jedną wadę, zerwanie mocowania wiążę się z zakupem nowego akcesorium, którego koszt wynosi około 25 PLN. Jako pocieszenie należy wspomnieć, że uchwyt jest solidny i trudny do uszkodzenia, a części łatwo i szybko dostępne.

Czas pracy i tryby świecenia

Długość czasu pracy lampek Bontrager jest ściśle związana z trybem pracy oświetlenia. System lampek pozwala na kilka wariantów świecenia, między innymi wyróżniamy tryby nocny i dzienny, a także dwa tryby migania.

Bontrager FLARE RT – Tryb nocny

Światła posiadają wskaźnik naładowania baterii w postaci zielonej lub czerwonej diody świecącej od góry, a w przypadku połączenia z licznikiem istnieje opcja monitorowania stanu naładowania bezpośrednio w komputerku. W przypadku Garmina zauważyłem pewną prawidłowość, a mianowicie po zniknięciu pierwszej kreski stanu baterii, lampka rozładowuje się w bardzo szybko, co może wprowadzać w błąd. Aby uniknąć efektu zaskoczenia proponuję ładować lampki po skończonej jeździe, co zajmuje nieco ponad 2 godziny.

Poniżej czasy pracy poszczególnych lampek według specyfikacji:

Światło tylne:

  • Day Flash – 6h
  • All Day Flash – 12h
  • Day Steady – 4,5h
  • Night Flash – 15h
  • Night Steady – 13,5h

Lampka przednia ION 200RT

Światło przednie

  • Day Flash – 12h
  • Low – 14h
  • Med – 3h
  • Night Flash – 30h
  • High – 1,5h

Bontrager FLARE RT – Tryb nocny

Czasy te praktycznie pokrywają się z tym ile wytrzymuje bateria w trakcie jazdy, a oczywiście długość świecenia spada w przypadku używania sprzętu w niższych temperaturach. Szybciej rozładowuje się przednie światło, wiec w przypadku jazdy z maksymalną mocą oświetlenia, mamy zasilania na nieco ponad godzinę. Pewnym pocieszeniem jest fakt, że z lampek można równocześnie korzystać i je ładować.

Lampki Bontrager ION200RT oraz FLARE RT

Widoczność

Zamysłem firmy Bontrager w przypadku tego oświetlenia było stworzenie miejskich świateł widocznych zarówno w dzień jak i w nocy. Lampki te, to jedne z najmocniejszych świateł dostępnych na rynku, a argument ten był dla najważniejszym kryterium w trakcie zakupu oświetlenia. Tylna lampka jest spokojnie widoczna z ponad kilometra, a przednia, pomimo tego że maksymalna ilość lumenów nie jest powalająca, może służyć do jazdy po asfalcie w pełnej ciemności. Nieco gorzej jest w terenie, ponieważ światła jest za mało, aby doświetlić ewentualne przeszkody.

Bontrager ION200 – Tryb nocny

Jedynym zarzutem może być słaba widoczność z boku, bo pomimo umieszczenia okienek na obudowie, światło praktycznie nie wydostaje się na boki.

Bontrager zastosował również unikalny tryb migania, który ma zwiększać widoczność w szczególności trakcie dnia. Tryb ten polega na nieregularnym wzorze błyskania, co ma przełożyć się skupieniu uwagi kierowców na kolarzu poprzez niepowtarzającą się sekwencję mrugania.

Który tryb moim zdaniem jest najlepszy? Odpowiedź jest zależna od priorytetów:

  • Jeżeli wybieramy się na dłuższą przejażdżkę i najważniejszy jest czas pracy baterii to polecam tryby nocne. Są nieco słabsze, ale mimo wszystko dobrze widoczne,
  • Na krótkie i intensywne treningi, zdecydowanie polecam proponuje tryby dzienne z miganiem

Mój osobisty wybór to tyłu tryb migania dziennego pozwalający na 6h jazdy.

Łączność i sterowanie

Tak jak wspomniałem cechą unikalną oświetlenia firmy Bontrager jest możliwości łączności z licznikami firmy Garmin i Karoo. Więcej możliwość ofertują liczniki Garmin, które posiadają rozbudowany interfejs pozwalający na sterowanie lampkami, czego urządzenia marki Hammerhead na chwilę obecną nie potrafią.

KAROO Sterowanie lampkami

KAROO Sterowanie lampkami

Po połączeniu lampek i zainstalowaniu aplikacji, Garmin stworzy sieć pozwalającą między innymi na włączanie lampek w momencie uruchomienia aktywności. Dodatkowo otrzymamy możliwość zmian trybów świecenia z pozycji licznika, bez konieczności manewrowania przy oświetleniu.

Garmin 530 – zmiana trybu świecenia

Sama aplikacja przez większość czasu działa dobrze, ale zdarzają się momenty, w których licznik traci połącznie z lampkami, co w szczególności objawia się tym, że przednie oświetlenie nie reaguje na zmiany trybów.

Garmin 530 – Tryb podłączenia lampek

Oświetlenie ma jeszcze jedną cechą, którą osobiście uwielbiam. W przypadku korzystania ze systemu Shimano DI2 i posiadania nadajnika D-FLY sterowanie oświetleniem może być realizowane z poziomu klamkomanetek. Jest to bardzo wygodne i pozwala na bezdotykową obsługę systemu oświetlenia poprzez przytrzymanie przycisków funkcyjnych.

Podsumowanie

Lampki Bontrager to jedna z najciekawszych opcji oświetleniowych dostępnych obecnie na rynku. Świecą bardzo mocno, są małe i lekkie, a także pozwalają na pełne zdalne sterowanie za pomocą licznika. Bateria, o ile ciągle nie wykorzystujemy trybów dziennych ciągłych pozwoli na jazdę przez sześć i więcej godzin. Lamki są bardzo widoczne, a tył to moim zdaniem najmocniejsza lampka, z jaką miałem styczność.

Bontrager FLARE RT – Tryb dzienny

Jedyną zarzutem systemu Bontrager może być cena, bo 400 złotych, które należy wydać na oświetlenie to spora kwota. Jednak bezpieczeństwo nie ma ceny, a jakość światła, którą otrzymujemy uzasadnia wydane pieniądze.

 

 

5 Comments

  1. Dobra recenzja wyjaśniająca wszystkie kwestie i zawiłości dla początkującego rowerzysty takiego jak ja. Zachęciłes mnie do uzbierania tych 400 zł

  2. Mam tylną Flare (jeszcze poprzedniej generacji, która jest trochę większa, ale świeci mocniej) i po zakupie nowej lapki Varia stwierdzam, że najnowsza Varia świeci prawie tak samo jak Bontrager i mamy ogromną wartość dodaną w postaci radaru. Dodatkowo nowa Varia z radarem i światłem dziennym pulsacyjnym działa dłużej niż Bontrager na podobnym trybie. Co do przedniej ION200 to muszę przyznać, że nie znalazłem niczego lepszego i posiadam nawet 2 takie :).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *