TRENAŻER ELITE DIRETO XR

DIRETO XR, to już czwarta odsłona jednego z najpopularniejszych trenażerów interaktywnych dostępnych na rynku. Firma Elite idealnie wpasowała się w oczekiwania klientów tworząc sprzęt posiadający wbudowany miernik mocy oraz szeroki zakres parametrów, a to wszystko w umiarkowanej cenie.

ELITE DIRETO XR - Koło zamachowe

ELITE DIRETO XR – Koło zamachowe

Nowa odsłona trenażera jest kontynuacją tego podejścia, a także udoskonaleniem sprawdzonej konstrukcji oferującym lepsze parametry pracy.  Nowy model ma być rozwiązaniem na niedociągnięcia starszych wersji, a także być dokładniejszy i lepiej odzwierciedlać nachylenia na trasie.

Pierwsze wrażenia

Nowy model oprócz zmiany naklejek nie różni się absolutnie niczym od swoich poprzedników. Obudowa jest wykonana z tworzywa, którego jest za dużo. Pomimo tego, że urządzenie wygląda solidnie, to zbyt wiele plastiku uginającego się pod wpływem dotyku, burzy obraz wytrzymałej konstrukcji. Wszystko inne wykonane jest bardzo dobrze, całość opiera się na trzech poziomowanych nogach, które można składać. Konstrukcja stoi bardzo stabilnie i zapewnia sztywność nawet podczas jazdy na stojąco.

ELITE DIRETO XR – Podstawa

Trenażer jest gotowy do pracy od razu po wyciągnięciu z pudełka, a jedyne czynności, które należy wykonać to rozstawić nogi, zamontować rower i podłączyć trenażer do zasilania. W zestawie znajduje się kaseta (Shimano 105), oraz adaptery na sztywną oś, redukcja do napędów dziesięcio- i dziewięciorzędowych, samozamykacz (niestety słabej jakości), a także podstawka pod koło.

ELITE DIRETO XR - Podstawka przedniego koła

ELITE DIRETO XR – Podstawka przedniego koła

Trenażer waży 16 kg, a koło zamachowe to stalowy okrąg o masie 5,1 kg. Jest to zwiększenie masy koła o prawie 0,5kg co jest zauważalne poprzez dłuższy czas wyhamowywania trenażera. Sprzęt pozwala na odwzorowanie nachylenia na poziomie 24% oraz trening z maksymalną mocą 2300W. Wartości te zostały według zapewnień producenta, obarczone błędem na poziome zaledwie 1,5%.

ELITE DIRETO XR - Koło zamachowe

ELITE DIRETO XR – Koło zamachowe

W zestawie otrzymujemy również roczną subskrypcję do aplikacji ELITE, służącej do konfiguracji trenażera oraz miesięczny kupon do Zwift. Jest jeszcze niebieski kartonik, który ma przypominać o regularnym smarowaniu łańcucha.

Łączność

Direto XR łączy się z aplikacjami i innymi urządzeniami i za pomocą protokołów Bluetooth oraz ANT+ . Stabilność połączenia jest zależna od kilku czynników. Między innymi dosyć słabo trenażer współpracuje z tanimi chińskimi odbiornikami ANT+, które zrywają połączenie. Również moduły Bluetooth w starszych laptopach wykazują skłonności do kiepskiej jakości połączenia.

ELITE DIRETO XR - Łączność

ELITE DIRETO XR – Łączność

Polecam zainwestować w droższą markowy nadajnik i łączyć trenażer za pomocą protokołu ANT+.

W przypadku korzystania z aplikacji mobilnej, wiele zależy od producenta telefonu. Dobra wiadomość jest taka, że marka Samsung od wielu lat w swoich sprzętach standardowo umieszcza łączność ANT+.

Głośność i praca

DIRETO XR jest trenażerem cichym, ale nie bezgłośnym, generujących hałas na poziomie niecałych 50dB. W przypadku nowego modelu nieznacznie wyciszono trenażer, a najgłośniej jest w momencie wyhamowywania koła zamachowego. Duże znaczenie ma również stan napędu, jego czystość i zużycie. Dla osób szukających sposobu na najcichszą pracę, polecam TRYB ERG i mniejszą tarczę z przodu.

Dokładność

Cechą unikalną trenażerów DIRETO jest wbudowany miernik mocy, który faktycznie mierzy a nie kalkuluje moc jak robią to urządzenia konkurencji. Pomiar taki należy kalibrować, a błąd pomiarowy wynosi nie więcej niż 1,5%.

ELITE DIRETO XR – Miernik mocy

Tak dokładny wynik pomiaru pozwala na korzystanie z jednostki bez konieczności posiadania zewnętrznego pomiaru mocy. Poniżej seria porównań, w którym jako urządzenie referencyjne użyto miernika Garmin Vector 3.

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

Dokładność pomiaru stoi na bardzo dobrym poziomie pokrywającym się z wartością błędu deklarowanego przez producenta. Urządzenie reaguje na krótkie sprinty, czy nagłe spadki mocy i całość wygląda bardzo solidnie. W przypadku niektórych aktywności można zauważyć, nieco większe wartości mocy niż w przypadku zewnętrznego miernika, jednak problem ten ustał po ostatniej aktualizacji trenażera.

Konfiguracja

W celu konfiguracji urządzenia należy skorzystać z aplikacji dostępnej na systemy IOS, Android oraz desktop. Aplikacja jest płatna, a rok subskrypcji kosztuje 19 EURO, przy czym pierwsze 12 miesięcy jest gratis. Po przejściu procedury dodania trenażera, pierwszą czynnością jaką powinniśmy zrobić jest kalibracja.

ELITE DIRETO XR - Trenażer

ELITE DIRETO XR – Trenażer

Kalibracja

Opcję kalibracji znajdziemy w aplikacji mobilnej w zakładce konfiguracja zaawansowana. Przeprowadzenie zabiegu jest czynnością bardzo prostą i polega na pedałowaniu ze stałą częstotliwością, a następnie krótkim przyspieszeniu i swobodnym wyhamowaniu trenażera. Po tej operacji wyświetli się liczba, która jest indywidualną wartością kalibracyjną dla danego trenażera. Wartość ta jest podana na spodzie obudowy.

ELITE DIRETO XR - Kalibracja

ELITE DIRETO XR – Kalibracja

Ponieważ w sieci znajduje się sporo błędnych informacji, oto komentarz firmy Shimano w temacie interpretowania kalibracji:

„Jeśli wartość na obudowie nie odbiega na więcej niż 10-15 jednostek trenażer pracuje poprawnie, Jeśli wartość ta odbiega o więcej niż 15 jednostek, jest to informacja, że należy zgłosić się do punktu zakupu z prośbą o naprawę/wymianę paska napędowego. Punkt zakupu w tym celu musi trenażer przesłać do Shimano Polska.”

Elite nie wymaga powtarzania tej czynności za każdym razem, wystarczy ją zrobić raz i powtarzać co jakiś czas

Wygładzanie mocy

To jedna z funkcji, o której warto wspomnieć w przypadku treningu w oparciu o Waty. Moc w przeciwieństwie do pomiaru tętna ma tendencję do znacznych skoków i oscylacji, a Power Smoothing pozwala na uśrednienie pomiaru i sposobu wyświetlania tego parametru na ekranach aplikacji. Im wyższa wartość wygładzania tym wartości mocy wyświetlane z mniejszą oscylacją, ale kosztem tej operacji jest spadek dokładności pomiaru. Alternatywnie im niższa wartość smoothingu tym precyzyjniejszy pomiar kosztem „szalejących” na ekranie liczb.

ELITE DIRETO XR - Koło zamachowe

ELITE DIRETO XR – Koło zamachowe

Domyślnie wartość ta ustawiona jest na „2” i zalecam ją doświadczonym kolarzom. Osobom rozpoczynającym trening polecam zmianę na „5” i stopniowe zmniejszanie tej wartości w trakcie zdobywania doświadczenia.

Power Meter Link

Ta opcja pozwala na wykorzystanie zewnętrznego miernika do uśredniania wartości mocy, co wpływa na dokładność wskazań Watów. W tym celu w sekcji czujników należy dodać zewnętrzny pomiar mocy, a reszta zajmie się aplikacja.

Tryby Pracy

Tryb ERG

W trakcie treningu w tym trybie trenażer będzie utrzymywał zadaną wartość watów niezależnie od przełożeń na rowerze. Po zmianie przerzutki urządzenie po krótkiej chwili dopasuje obciążenie do założeń treningowych. Z tego trybu korzystają aplikacje oferujące zaplanowane treningi i są to programy takie jak TrainerRoad, ZWIFT czy PowerPeaks.

Poprawiono stabilność samego pomiaru, bo trenażer lepiej niż w przypadku DIRETO X utrzymuje obciążenie, jednak wolniej dochodzi do docelowych obciążeń. Uzyskanie docelowej mocy zwykle zajmuje 2-3 sekundy, w przypadku XR, trwa to niecałe 5 sekund, zauważalne jest stopniowe dochodzenie do wartości docelowych, a nie szarpnięcia jak miało to miejsce wcześniej.

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

  • Elite Direto XR – niebieski, Garmin Vector 3 –pomarańczowy

DIRETO XR bardzo płynne przechodzi pomiędzy słupkami zadań i można to uznać za jego cechę wyróżniającą. Zazwyczaj trenażery mają spory problem z przejściem z dużych watów na małe, w przypadku XR nie doświadczymy problemów związanych z redukcją obciążenia.

ELITE DIRETO XR - Widok z góry

ELITE DIRETO XR – Widok z góry

Dzięki zastosowaniu dokładnego miernika mocy oraz możliwości szybkiego przechodzenia pomiędzy poszczególnymi wartościami DIRETO XR jest urządzeniem, który rekomenduje do tego typu treningów i aplikacji.

Tryb Symulacji

Ten sposób pracy trenażera jest używany w przypadku jazdy po trasach wirtualnych. W trakcie korzystania z tego trybu, urządzenie będzie symulować nachylenie terenu i proporcjonalnie zwiększać lub zmniejszać obciążenie. Ponieważ staramy się odzwierciedlać jazdę na zewnątrz, do przyspieszania wykorzystujemy przerzutki, a prędkość i dystans jest obliczany z uwzględnieniem nachylenia terenu aplikacji. Jest to przeciwieństwo jazdy we wcześniej wspomnianym trybie ERG. Z takiego sposobu pracy korzystają programy takie jak ZWIFT, ROUVY czy OpenRoad.

Trenażer rozpoznaje wzniesienia, a wartość 24% jest niespotykana jak na trenażer tej klasy. Moje subiektywne odczucia i mogę tu tylko podać swoje doświadczenia są takie, że podjazdy w przypadku DIRETO XR są siłowe i obciążenie nie wynika z podjazdu, a z oporu generowanego przez jednostkę. Przypomina to „zaciągnięte szczęki tylnego hamulca” które nas hamują.

DIRETO XR oczywiście spełnia wszystkie zadania jakie stawiają przed trenażerem aplikacje do jazdy po trasach wirtualnych, jednak odczuwalnie lepiej radzi sobie z tym np. Wahoo Core.

Aplikacja mobilna

Oprócz funkcji konfiguracyjnych wspomnianych wcześniej, aplikacja mobilna jest sercem treningowym całego układu. Zaletą interfejsu ELITE jest przejrzystość, kolorystyka oraz intuicyjność. Dla niektórych użytkowników atutem może być zainstalowany język polski, który dodatkowo jest całkiem przyzwoicie przetłumaczony. Główny ekran programu składa się 7 podstawowych pól oraz menu podręcznego.

Trening

Pole to zawiera główny moduł treningowy firmy Elite. Treningi możemy prowadzić w trzech trybach, mocy, poziomu i w oparciu o gotowe schematy ćwiczeń.

  • Tryb mocy

Tryb ten działa w oparciu o ERG, co w dużym skrócie znaczy, że urządzenie będzie samo utrzymywać obciążenie. Przykładowo, gdy mamy jechać z mocą 200 W, to trenażer będzie kontrolował tę wartość za wszelką cenę. Będzie się to dziać niezależnie od kadencji i wielkości tarczy napędu. Gdy pojedziemy z mniejszą mocą, trenażer zwiększy obciążenie, gdy z większą – proporcjonalnie zmniejszy. Ten sposób treningu, należy do najbardziej wymagających, ale jest również najefektywniejszy.

  • Tryb poziomu

Ta funkcja treningowa posiada 16 stopniowanych poziomów obciążenia. Każdy kolejny pozwala na wzrost oporu, a ostatni krok czyli 16 jest dla śmiertelników niedostępny. Tak samo jak powyżej, Elite przygotował własne ekrany z parametrami oraz jeden, który możemy definiować.

  • Tryb programu

Tryb programu to gotowe schematy treningowe, w których krok po kroku urządzenie będzie zmieniało obciążenie w zależności od etapu treningu. Gotowych ćwiczeń jest około 40, co przy rozwiązaniach konkurencji jest niewielką ilością (ZWIFT to ponad 1000, TrainerRoad ponad 2000). Oprócz ćwiczeń producenta, możemy edytować oraz tworzyć własne treningi.

Kreator nie jest do końca intuicyjny i brakuje mu ergonomii, w przypadku korzystania z telefonu o niewielkim wyświetlaczu stworzenie własnego ćwiczenia do komfortowych nie należy. Zaplanowane treningi działają na zasadzie trybu ERG, więc to DIRETO, będzie pilnować za nas poziom obciążenia.

W trybie programu oprócz standardowych ekranów, mamy wykres postępu, przy czym niestety brakuje docelowego zakresu w jakim powinniśmy trenować, na szczęście da się to obejść tworząc własny ekran danych.

Video

Kolejnym sposobem na trening w aplikacji ELITE jest jazda z interaktywnym wideo. Zasada wykorzyzstuje tryb symulacji, w którym wraz z przesuwającym się obrazem, trenażer będzie dopasowywał obciążenie w zależności od nachylenia. Dostępne są dwa warianty, profesjonalne wideo, za które trzeba zapłacić, a ceny rozpoczynają się od 20 Euro za trasę oraz trasy darmowe. Te drugie to filmy stworzone przez użytkowników serwisu, których większość jest bardzo słabej jakości.

Kto jednak zdecyduje się na rozwiązanie Elite, zawsze ma możliwość nagrywania własnych filmów, jednak funkcja ta jest bardzo awaryjna i wymaga sporej dawki cierpliwości. W trakcie rejestracji trasy aplikacja często zawieszała się, co powodowało przerywanie działania.

Rejestry GPS

Ta część aplikacji służy do rejestracji śladu GPS na zewnątrz, na podstawie której zbudowany zostanie wirtualny profil, z opcją późniejszego przejechania tej samej trasy, ale tym razem na trenażerze. Podobnie jak w przypadku funkcji video, trenażer będzie dopasowywał obciążenie w zależności od nachylenia. Jednak do tworzenia tras dużo wygodniejsza jest opcja aplikacji pod tytułem kursy map.

Kursy Map

Ta sekcja aplikacji mobilnej pozwala na zaimportowania kursu i z wykorzystaniem trybu symulacji wykonać trening na utworzonej trasie. Dziwi sposób importu tras bo można to zrobić tylko za pomocą Dysku Google wyłącznie w formacie .kml.

Funkcjonalność jest bardzo przydatna jednak kilka aspektów wymaga poprawy w szczególności wykres wysokości, który jest nieprecyzyjny i bardzo często nie wyświetla realnych wartości.

Test Treningowy

Opcja ta, to rozbudowany test, którego celem jest wyznaczenie obecnego stanu wytrenowania. Poziom kondycji będzie wpływał bezpośrednio na wygenerowany 4 tygodniowy plan treningowy, dostępny w sekcji Trening – Tryb programu. Sam test jest dużo łatwiejszy niż standardowy test FTP, bo jest to test progresywny a nie 20 minutowa jazda do upadłego zgodna z metodologią Friela. Podobny test stosuje TrainerRoad.

Historia

Pole to zawiera wszystkie aktywności, które wcześniej wykonaliśmy. Oprócz przeglądania danych jest opcja eksportu bezpośrednio do:

  • Stravy
  • Map My Ride
  • Training Peaks

Analiza pedałowania

To funkcja, która pojawiła się stosunkowo niedawno, jako płatna w aplikacji ELITE i kosztuje jednorazowo 40 PLN. Opcja ma na celu wyznaczenie efektywnego pedałowania, a podobne rozwiązanie stosuje np. WATTBIKE. Bieżąca praca jest wyświetlana na wykresie osiowym a naszym zadaniem jest wpasowania się w idealny cykl pedałowania.

Parametry

W tym znajdziemy wszystkie ustawienia trenażera, takie jak rozmiar koła, dodatkowe czujniki, a także kalibracja. Wszystko jest tu przejrzyste i raczej nie sprawi nikomu większego problemu.

Wszystkie opcje zostały szczegółowo omówione na kanale Youtube:

Aplikacja desktopowa

Dla osób, którym ekran smartfonu czy tabletu wydaje się za mały, Włosi przygotowali wersję desktopową swojej platformy treningowej. Rozwiązanie to jest dostępne dla komputerów z systemem Windows i IOS.

Program posiada te same funkcje, które zawarte są w aplikacji mobilnej, a różni się wyłącznie interfejsem. Wersja na PC jest mniej stabilna i dużo bardziej awaryjna, a także wiąże się z zakupem dodatkowego akcesorium w postaci ANT Sticka.

Przewagą wersji dostępnej na komputer jest przejrzystość oraz czytelność. Wykresy prezentują się znacznie lepiej, a korzystanie z modułów treningowych jest komfortowe, o ile aplikacja działa.

Podsumowanie

DIRETO XR jest niczym innym jak liftingiem poprzedniego sprawdzonego modelu. Zrobiono kolejny krok do przodu zwiększając możliwości treningowe nowego trenażera.

DIRETO to recepta na sukces firmy ELITE, bo model ten jest doskonałym połączeniem wszystkich koniecznych funkcji potrzebnych do trenowania za rozsądną cenę. Tryb ERG wypada bardzo dobrze, a dodatkowo skupiono się na rozwiązaniu problemów znanych z poprzedniego modelu. Trenażer dokładniej utrzymuje Waty, bez znacznych odchyleń znanych z przeszłości. W przypadku treningu opartego o jazdę po trasach wirtualnych znacznie zwiększono zakres nachyleń oraz poprawiono realność podjazdów poprzez wolniej hamujące koło zamachowe.

Dla kogo zatem DIRETO XR? W pierwszej kolejności sprzęt ten polecam osobom, szczególnie zainteresowanym treningiem opartym o moc. Pomiar stoi na stabilnym i wysokim poziomie, pozwalającym zrezygnować z zakupu zewnętrznego miernika mocy. Urządzenie świetnie radzi sobie z zaplanowanymi schematami oferując dokładny i solidny tryb ERG.
Również osoby szukające dobrze działające urządzania ze ZWIFT-em powinny czuć się zadowolone z wrażeń z jazdy po trasach wirtualnych.

DIRETO XR, to po prostu bardzo solidna oferta w średniej półce cenowej.

 

 

 

Jacek GOULTRA.PL

10 Comments

  1. „Poprawiono stabilność samego pomiaru, bo trenażer lepiej niż w przypadku DIRETO XR utrzymuje obciążenie…” – chyba wkradł się chochlik bo wygląda to tak, że XR jest lepszy od XR.
    W akapicie „tryb symulacji” – z jakiego serwisu jest pierwsze zdjęcie?

    • Dziękuję za czujność już poprawiłem.
      Pierwsze zdjęcie jest z aplikacji Veloton.

  2. Czy po darmowym okresie korzystania z aplikacji konieczne jest jej przedluzenie czy po prostu niedostepne sa niektore z opcji?

    • Niekonieczne, można wykonywać kalibrację i trenować max 10 minut.

  3. Czy podczas testów nie miałeś wrażenia że direto xr nie zwalniał obciążenia np.w zwift na zjazdach -10,-7, mój trzyma opór. Co do wygładzania mocy, przy domyślnym 2, za piżmo reaguje na zmiany, musiałem ustawić 1 i było ok, do tego powinieneś wspomnieć o ich dużej awaryjności, hałasy że środka, poczytaj na FB forum trenażery, swój odesłałem na serwis, bicie na kole zamachowym.

    • Hej
      Czy udało się może to jakoś ci ustawić?
      U mnie też na zjazdach nie odpuszcza zbytnio…. Nie wiem czy to błąd ustawień ,czy coś nie tak z trenażerem

  4. Nie śmigam na Zwift, jak jeżdżę trasy te wideo z my e trening to tam mam problem. Ostatnio na zjeździe -10 żeby jechać 50km/h mocy było 400w co jest chyba zbyt dużą wartość

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *