Dzisiejsza recenzja będzie dotyczyć kolejnego po Wahoo CLIMB akcesorium sprzętu zwiększającego realność jazdy na platformie ZWIFT. Mowa o produkcie ELITE STERZO, który jako pierwszy wprowadza możliwość symulowania manewru wirtualnej zmiany kierunku. To niepozorne akcesorium jest ruchomą platforma przedniego koła, która zastępując standardowy podnośnik pozwala na odblokowanie nowych funkcji platformy ZWIFT. Chodzi o możliwości lepszego pozycjonowania w peletonie oraz taktyczne wykorzystanie atutów trasy.
W jaki sposób wykorzystać ten sprzęt oraz jaką dają przewagę przeczytacie w tej recenzji.
Pierwsze wrażenia
STERZO to niewielkich rozmiarów platforma podpierająca przednie koło i jest w całości wykonana z tworzywa. Jakość plastiku wydaje się dobra, jednak ma jedną wadą bo powierzchnia bardzo szybko się rysuje. Urządzenie jest gotowe do pracy po wyjęciu z pudełka, a jedyne co musimy zrobić to włożyć 3 baterie AAA, które dodane są do zestawu.
Platforma od zwykłej podstawki różni się tym, że ma możliwość skrętu w lewo i prawo o kąt 34 stopni, co pozwala na symulowanie manewru skręcenia w aplikacji ZWIFT. STERZO po ustawieniu na nim roweru stoi stabilne, jednak aby uzyskać ten efekt, należy umieścić prawidłowo przednie koło, czyli w centralnie we wgłębieniu podstawki. Koniczne jest również wypoziomowanie platformy do czego służą trzy gumowe nóżki rozstawione na narożnikach.
Z boku obudowy umieszczone są diody sygnalizacyjne, a na spodzie urządzenia znajduje się miejsce na wcześniej wspomniane baterie.
Łączność i konfiguracja
STERZO posiada możliwość łączności za pomocą protokołów Bluetooth oraz ANT+. Na chwilę obecną parowanie jest tylko możliwe za pomocą technologii Bluetooth, a ANT+ ma być dostępny w przyszłości. Kiedy będzie taka możliwość nie wiadomo, bo Włosi w kwestiach oprogramowania do najrychliwszych nie należą. Dodatkowo akcesorium na dzień dzisiejszy współpracuje wyłącznie z aplikacją ZWIFT i jest jednym z projektów ZWIFT FUTURE WORKS. Projekt ten jest częścią aplikacji ZWIFT i ma na celu wdrażanie nowych funkcjonalności do swojej platformy. Na chwilę obecną wyłącznie ZWIFT podjął się implementacji aktywnego sterowania, a efekt końcowy jest dobry, o czym przeczytacie poniżej.
Gdy parujemy STERZO z aplikacją, standardowy ekran z czujnikami będzie zawierał dodatkową ikonę z lewej strony ekranu.
Nowym piktogramem będzie symbol kierownicy odpowiedzialny za łączność z platformą sterującą. Szybkość połączenia pozostawia nieco do życzenia, bo nawiązanie łączności trwa zwykle od 10 do 20 sekund, co jest czasem długim porównując do czasu parowania z czujnikami tętna lub mocy.
Wybierając ikonę kierownicy otrzymamy możliwość kalibracji sprzętu, która jest bardzo prosta i polega na ustawieniu koła w centralnym położeniu.
Wrażenia z korzystania
Skręcanie za pomocą platformy różni się od wrażeń, jakich doświadczamy w trakcie normlanej jazdy na zewnątrz. W przypadku korzystania ze STERZO, każdy skręt to w przeciwdziałanie na opór generowany przez platformę, gdzie na zewnątrz większość manewrów skręcenia wykonywana jest dzięki balansowi ciała z niewielką ingerencją w ruch kierownicy.
W przypadku jazdy wewnątrz, różnice biorą się z tego, że w STERZO zamontowana jest sprężyna wymuszająca ustawienie koła w linii prostej. Szukając odniesienia do rzeczywistości, jedyne co przychodzi mi na myśl to używanie STERZO najbardziej kojarzy mi się ze skręceniem koła w trakcie jazdy przy bardzo dużym nachyleniu, gdzie zmiana toru jazdy wymaga użycia siły. Wrażenie oporu przy skręcaniu znika po kilku godzinach użytkowania akcesorium, ale to co zajmie najwięcej czasu to przyzwyczajenie się do czułości urządzenia na manewrowanie.
Co tak naprawdę daje STERZO?
Platforma STERZO po sparowaniu z aplikacją ZWIFT, daje kilka namacalnych korzyści, którymi są dodanie realności do jazdy oraz efektywniejsze korzystanie z draftingu.
Na czym polega realność? W przypadku, gdy ZWIFT otrzyma informacje o tym, że korzystamy z dodatkowego akcesorium jakim jest STERZO, znika możliwość „przenikania” przez innych zawodników, a dużo większe znaczenie ma prawidłowe ustawianie się w peletonie. Przypomina to realną sytuację w trakcie jazdy na zewnątrz, gdzie aby np. efektywnie wykorzystać odjazd, musimy trafić w odpowiednią lukę w trakcie ucieczki.
Oczywiście jest również druga strona medalu, która polega na tym, że draftowanie staje się trudniejsze i wymaga większej uwagi i zaangażowania. Konieczna jest większa czujność, szybsza reakcja na zmianę warunków w grupie oraz równoczesna zmiana kierunku jazdy.
Ważnym aspektem jest również sposób w jaki aplikacja ZWIFT honoruje pozycjonowanie w peletonie. Najskuteczniejsze staje się ustawienie bezpośrednio za zawodnikiem, a nie z boku. STERZO pozwala na efektywniejszą jazdę oraz zajęcie pozycji, która daje większe korzyści, czyli większą prędkość przy wykorzystaniu mniejszej mocy.
Drugim istotnym elementem jest wykorzystanie zakrętów w celu wyprzedzania. Można to osiągnąć zmieniając tor jazdy skracając drogę poprzez ścinanie zakrętu blisko krawędzi. Domyślnie w trakcie jazdy w grupie, peleton automatycznie wybiera środek drogi, więc przy wykorzystaniu platformy można zyskać dystans i ułatwić sobie wyprzedzanie.
Korzyści opisane powyżej, wydają się marginalne, ale umiejętne wykorzystanie STERZO, daje takie różnice, że rozwiązanie to zostało zablokowane w trakcie części wyścigów na platformie ZWIFT. Dla najlepszych zawodników, skuteczniejszy drafting może dawać realne zyski mogące ułatwić wygrywanie wyścigów.
Podsumowanie
Elite STERZO jest rozwiązaniem ciekawym i wnosi nowe wrażenia do jazdy na platformie ZWIFT. Zwiększa zaangażowanie w trakcie jazdy, a umiejętnie wykorzystany daje mierzalne korzyści przekładające się na lepsze wyniki. Akcesorium jest uniwersalne i współpracuje z każdym typem trenażera oraz z większością rowerów.
Rozwiązanie nie jest idealne, ponieważ zabrakło łączności ANT+, która pomimo tego że jest w urządzeniu na chwilę obecną nie współpracuje z aplikacją. Ten problem, Włosi zapewne zlikwidują, większym mankamentem może być estetyka, bo urządzenie jest bardzo czułe na rysy i zadrapania oraz odporność na pot.
Dla kogo STERZO? Akcesorium to polecam osobom, które mają już pewne doświadczenie w ściganiu się na ZWIFT. STERZO nie jest brakującym elementem służącym do wygrywania eventów, a nadmiernie skupianie się na sterowaniu może odnieść odwrotny skutek do zamierzonego.
Umiejętnie użyty, czyli w prawidłowy sposób i w odpowiednim momencie, może dać przewagę, bez której użytkownicy portalu bez tego akcesorium stoją na nieco gorzej pozycji.
.
One Comment