Suunto Ambit 3 – Aktualizacja 2.0

Suunto wypuściło kolejną aktualizację, tym razem wersję 2.0, która uzupełnia funkcjonalność serii Ambit3. Użytkownicy modeli Ambit3 PEAK, Ambit3 Run i Ambit 3 Sport otrzymują przede wszystkim polski język, funkcję asystenta regeneracji obejmującą analizę snu oraz szybki test regeneracyjny i pomiar wydolności biegowej. W kolejnej aktualizacji mają pojawić się powiadomienia treningowe z poziomu telefonu komórkowego.

Język Polski

To rzecz której brakowało od początku premiery zegarków Suunto. Pomimo tego, że obsługa zegarków jest intuicyjna i nie sprawiała problemów to brak polskiego języka był sporą niedogodnością i wadą wymienianą przez przeciwników marki.

Tłumaczenie jest wykonane solidnie i praktycznie wszystkie opcje zostały poprawnie przetłumaczone. Polskie znaki również są obecne, ale w głównym menu wyglądają niespójne z całością. Dłuższe komunikaty treningowe są przewijane na ekranie.

polski

Asystent regeneracji 

Asystent regeneracji to szybki test polegający na pomiarze tętna przez 3 minuty. Do pomiaru wymagany jest pas tętna, a wykonanie testu jest nieskomplikowane.

Test powinien zostać przeprowadzony w pozycji leżącej, a optymalną porą wykonania jest moment po przebudzeniu.

  1. Załóż pas tętna i zwilż elektrody paska i połóż się.
  2. Wybierz w zegarku opcje szybka regeneracja (NEXT>REGENERACJA>SZYBKA REGENERACJA)
  3. Poczekaj 3 minuty na wykonanie testu.

Wynikiem testu są dwie wartości

  • Stan aktualnej regeneracji podanej w wartościach procentowych

Clipboard01

Wyniki interpretujemy następująco:

  • 81-100% – jesteś całkowicie zregenerowany i gotowy to treningu o bardzo wysokiej intensywności
  • 51-80% – jesteś zregenerowany i gotowy do treningu o wysokiej intensywności
  • 21-50% – jesteś w trakcie regeneracji możesz trenować z lekką intensywnością
  • 0-20% – jesteś niezregenerowany, zalecany jest odpoczynek

Kolejnym parametrem jest najniższe zarejestrowane tętno w trakcie testu

c2

Analiza snu

Test ten polega na pomiarze naszego snu, nie jest to jednak standardowa analiza snu, a raczej dokładniejszy test regeneracyjny.

Do pomiaru wymagany jest pas tętna, a wykonanie testu podobnie jak w przypadku szybkiego testu nie jest skomplikowane, lecz jednak nie do końca wygodne, ponieważ w ciągu nocy musimy spać z pasem.

  1. Załóż pas tętna i zwilż elektrody paska i połóż się.
  2. Wybierz w zegarku opcje szybka regeneracja (NEXT>REGENERACJA>BADANIE SNU)
  3. Połóż się spać
  4. Po przebudzeniu wybierz opcje wybudzenia

sen1

Wynikiem testu są trzy wartości

  • Stan aktualnej regeneracji podanej w wartościach procentowych, analizowany w podobny sposób jak szybki test regeneracyjny

Clipboard01

  • 81-100% – jesteś całkowicie zregenerowany i gotowy to treningu o bardzo wysokiej intensywności
  • 51-80% – jesteś zregenerowany i gotowy do treningu o wysokiej intensywności
  • 21-50% – jesteś w trakcie regeneracji możesz trenować z lekką intensywnością
  • 0-20% – jesteś niezregenerowany, zalecany jest odpoczynek
  • Najniższą wartość tętna

c2

  • Czas trwania snu

sen3

Niestety wartości testów nie są w żaden sposób zapisywane w zegarku lub w platformie Movescount, co naszym zdaniem jest sporym brakiem, ponieważ konkurencja uwzględnia te statystyki w swoich platformach.

Wydolność biegowa

Funkcja ta określa dwa parametry, a mianowicie monitoruje wydolność biegową (czyli powszechnie rozumiane Vo2max), oraz pomiar efektywności biegania w trakcie samego biegu. Aktywujemy ją z poziomu platformy Movescount jako dodatkowe pole danych.

wydol3

Pomiar rzeczywisty w trakcie biegania

vo1

  1. Linia bazowa – to linia, która wyraża obecny stan wydolności skalibrowana w oparciu o zewnętrzne zmienne takie jak rodzaj terenu i szybkość stabilizacji tętna. Kalibracja odbywa się w pierwszych minutach biegu.
  2. Linia przebiegu rzeczywistego – to linia wyrażająca aktualny poziom wydajności w trakcie biegu.
  3. Odchylenie – wartość ta wskazuje stopień odchylenia linii przebiegu rzeczywistego od linii bazowej w trakcie aktywności.
  4. Dystans – wartość ta wskazuje przebiegnięty dystans. Wykres obrazuje ostatnie 6km.

W trakcie aktywności ekran prezentuje się następująco:

dyn1

Wyniki interpretujemy następująco:

Running_Image_2

  1. Poziom wydolności jest dobry.
  2. Poziom wydolności jest słaby, wpływ na wartość może mieć  choroba, rodzaj treningu oraz warunki atmosferyczne.
  3. Wykres ten pokazuje standardowy przebieg w przypadku długiej aktywności, gdzie poziom wydolności spada z poziomu zmęczenia.

Po zakończonym treningu otrzymamy dodatkową wartość aktualnej wydolności określoną liczbą.

wyd1

Dodatkowo dostępny jest wykres, który przedstawia trend w jaki sposób zmieniała się wartość wydolności.

wyd2

Wartości VO2 max, możemy porównać z ogólnymi wynikami innych biegaczy uczestniczących w badaniach firmy Aviat Space Envirion Med.

Running_Chart

Podsumowanie

Zmiany umieszczone w aktualizacji 2.0 wprowadzają ciekawe udoskonalenia dla serii zegarków Ambit3. Aktualizacje mają uzupełnić brakujące funkcje dostępne w modelach konkurencji. Asystent odpoczynku w ciekawy sposób obrazuje sposób regeneracji, który jest o wiele dokładniejszy niż wartość podawana po zakończeniu aktywności. Do pomiaru wydolności biegowej trzeba się przyzwyczaić i nauczyć się analizować wykres, w czym mam nadzieje pomogliśmy.

Podsumowując, trend zmian idzie w dobrym kierunku, na czym zyskują użytkownicy, ponieważ na horyzoncie szykują się kolejne zmiany, które zwiastują wiele dobrego.

Comments

comments

Jacek GOULTRA.PL

2 Comments

  1. A czy aktualizacja poprawiła współpracę z czujnikami bluetooth? W internecie sporo jest informacji o problemach we współpracy np. z rowerowymi czujnikami prędkości czy kadencji…

    • Dawid, tak aktualizacja poprawiła wsparcie dla czujników kadencji i prędkości.
      Przed aktualizacją nie łączył się z Topeakiem, po aktualizacji jest ok. Czyta prędkość i kadencje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *